Genève andas självförtroende

Elbilarnas sejour i salongerna var kortvarig. Årets upplaga av den Internationella bilsalongen i Genève gick i ”de riktiga” bilarnas tecken. Självförtroende och innovation går som en röd tråd genom samtliga montrar. Allt för att vinna besökarnas gillande.
_________________________________________

Konkurrensen i bilbranschen är mördande och antalet bilmärken gör anspråk på att ta andelar på den europeiska marknaden ökar. Kanske är därför som biltillverkarna också vågar ta ut svängarna. Över lag upplevs bilarna tuffare och ettrigare än på länge. Besökarna bjuds bl.a. på djärva och skarpa linjer, även om en och annan ”låda” ges plats. Vinnarna är Volvo och Kia, vars bilar med all säkerhet kommer falla svenskarna på läppen. Volvo V40 förvaltar onekligen sitt arv och stärker därmed också Volvos position som en tillverkare av premiumbilar.

Bottennappen stavas Jaguar och Ford. Modellen Jaguar XF Sportbrake tillför inte marknaden något nytt. Tvärtom upplevs den redan passé medan Fords modeller känns allmänt tråkiga. Bentleys EXP 9F däremot väcker köplust med sina bastant grabbiga linjer. Bilen upplevs ruffigt maskulin och torde bli en favorit bland såväl nyrika som amerikansk hiphopelit. Priset på den svenska marknaden uppskattas till omkring 1,8 miljoner.

This slideshow requires JavaScript.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: