Monster: Historiens dyraste takeover?

Monster Beverage Corp. är en framgångshistoria. Sedan bolaget, tidigare känt under namnet Hansen Natural Corp., introducerade sitt energidryckssegment på marknaden 2002 har bolaget lyft som en raket. Bolaget ökat sin omsättning med 25 procent de senaste fem åren. Under samma period har aktien stigit trefaldigt. Nu surrar rykten om en närstående takeover.
_______________________________________

Energidrycker har blivit ett världsfenomen. Oavsett behov tycks en stor andel unga fattat tycke för energidryckens egenskaper. På den amerikanska marknaden ökade försäljningen med 45 procent mellan åren 2006 och 2010. Det gör energidrycker till det snabbast växande dryckessegmentet i landet. I dagsläget innehar Monster Beverage Corp. 30 procent av marknadsandelarna. Det är i klass med huvudkonkurrenten Red Bull.

Red Bull ett av de bolag som ryktas vara intresserade av att köpa Monster i syfte att stärka sin position i Nordamerika. En mer trolig spekulant är emellertid Coca-Cola Co. Coca-Cola är väl medvetna om att energidryckerna är här för att stanna. Fördelarna med att ha ett varumärke som Monster i sitt segment är många. Bolagets intäkterna kan öka betänkligt om Coca-Cola – med sitt stora distributionsnätverk – ges möjlighet att pumpa ut energidrycken till ännu oexploaterade marknader.

Att det finns ett intresse hos Coca-Cola att köpa Monster är mycket troligt. Men det kommer att kosta. Monsters marknadsvärde överstiger 500 miljoner dollar och ebitda-värdet uppskattas till närmare 800 miljoner dollar. Men Coca-Cola har råd, och oavsett prislapp kan en eventuell takeover komma att visa sig gynnsam.

Fråga är bara hur styrelsen i Monster Beverage Corp. ställer sig till ett eventuell takeover-erbjudande. Bolagets presstalesman, Judy Lin Sfetcu, ger här inga raka besked utan säger som de flesta presstalesmän skulle säga i hennes ställe. Att styrelsen utvärderar varje erbjudande utifrån aktieägarnas intressen.

Skulle parterna komma överens kommer affären att bli den dyraste takeovern i dryckesindustrins historia.
_____________________________________________

Niklas Gréen
Lewenhards
lewenhards@live.com

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: